Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

woensdag 11 januari 2017

Even snel- gezond en wel!

Gisteren trok ik de lades open van de vriezer en zag allemaal bakjes staan. Met rijst, met spaghetti restjes, met afhaal restanten, met stukje roulade over van een maaltijd. Sommige dingen herkenbaar en anderen hadden mijn reukorgaan nodig om mij eraan te herinneren wat in het bakje of pakje zat verborgen. De stickers blijven niet plakken- dus zal ik iets anders moeten verzinnen voor identificatie Ik houd er niet van om met viltstiften op deksels te schrijven omdat ik een bakje of pakje voor diverse dingen gebruik.

Enfin, een aantal bakjes stonden te ontdooien op mijn aanrecht en mijn eetplannetje was rond. Het opwarmen gaat boven heet water in een pan - au bain marie! Eerst op het bord en afgedekt met aluminiumfolie of kom of deksel. Dan op de pan met water een even op hoog temperatuur totdat het water kookt. Dan lager zetten en binnen korte tijd is het eten op temperatuur, mals, niet uitgedroogd en het bord super warm waardoor je maaltijd ook niet al te snel afkoelt.

Ik weet het. Opwarmen kan in de magnetron. Maar ik heb een keus gemaakt toen wij verhuisden en een nieuwe keuken gingen ontwerpen- dat ik geen magnetron meer wilde. Het was zeer handig geweest al die jaren- vanaf 1982 was ik eigenaar van een mooie spick splinter nieuwe magnetron en de jaren die volgden wel een aantal keren ingeruild voor een nieuwer model. De noodzaak heb ik niet meer, dus een apparaat minder in mijn keuken.

Maar om even terug te komen op mijn maaltijd- snel en toch gezond. Een van de gerechten was ietwat beperkt. Zeker niet genoeg om een voldaan gevoel van te krijgen. Echt 'zin' om van alles overhoop te halen had ik niet. Snel doordenken - ik had wortel en courgette liggen en doppertjes in de vriezer. Een super handige toevoeging voor mijn maaltje.

Ik greep voor mijn kleine 'Gevu' snijder en draaide wat spaghetti groente - hup in de wok even snel blancheren en bij het eten voegen op mijn bord. Binnen de kortste keren zaten manlief en ik aan tafel met allebei een lekkere maaltijd. Net als bij een restaurant- allebei ons eigen gerecht. Twee verschillende, heerlijk geurende borden warm eten- en mijn vriezer la is weer wat opgeruimder geworden.

Dat krijg je na zoveel feestelijk maaltijden- kleine beetjes overgebleven van lekkere schotels. Altijd handig om te bewaren- in de vriezer. Want dan blijven ze nog even goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten