Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 6 februari 2017

Mijn aankoop

Afgelopen zaterdag heb ik mijn nieuwe keukenmachine in gebruik genomen. Toen ik uit Nieuw Zeeland terugkeerde heb ik maar wat persoonlijke dingen meegebracht, mijn huishoudelijke artikelen achtergelaten. Zo dus al mijn keuken handigheidjes, hulpmiddelen en favourite pannetje en schalen zeg maar. De spatel die naar je eigen hand staat, het aardappelschilmesje die je met je leven beschermd omdat het zo'n fijn mesje is. Nou ja vul zelf maar in wat je niet kwijt zou willen.

De afgelopen 16 jaar heb ik daar weer verandering in gebracht. Ik schafte een paar dingen aan, en toen ik een nieuwe relatie kreeg- kwam ik in een keuken terecht waar het een en ander aanwezig was. Daar heb ik dankbaar en met plezier gebruik van gemaakt. Nu wonen wij anders. De keuken is door mijn eigen hand ontworpen en was het ook tijd om de oude apparaten te vervangen voor nieuwe.

Zaterdag: Een dag om niet te vergeten. De deurbel ging. " Ik heb een pakketje voor u." Nou laat ik zeggen- het was een GIGA doos. Ik denk dat de bezorger blij was met de aanwezigheid van een lift.

Het was spannend om de doos open te maken. Ik heb er eventjes mee gewacht. Om naar die doos te kijken was al spannend. Dit is geen gewone aankoop die je elke dag doet. Even van 'het moment' genieten.

Het uitpakken was een feest. Wij hebben een grote vierkante tafel. Die stond vol van alle 'extras' die bij de machine geleverd werden.

De pantry moest nu opgeruimd worden. Weg met de losse 'dingetjes' en inruimen met de nieuwe orde. Het scheelt enorm in ruimte moet ik zeggen - terwijl ik wel meer hulpmiddelen hebt. De keukenmachine zelf is de basis. Nu heb ik geen losse sappers, citruspers, hand mixer, blender en foodprocessor nodig. Alles past op de machine en is nu compacter om op te bergen. Ik ga de komende tijd genieten van mijn experimenten.

De eerste pot met broodkruim staat al gevuld en de Banana-walnut cake was 'delicious'. Ik ben met deze drie eerste klusjes al zeer tevreden. ( walnoten gemalen in de kleine 'maal'blender die erbij zat)

Geniet mee - hier het recept voor de taart. Ik heb een basis recept gebruikt uit mijn ( wel meegenomen 😁 ) Edmunds Cookery Book. Daaraan heb ik gesleuteld. Het resultaat mag er zijn. Echt waar.


125 gr boter, 125gr suiker, 2 L eieren, 2 rijpe bananen ( geprakt), half kopje fijngehakte stukjes walnoot, 1/2 thl gemalen kardemom, 1 thl kaneel, 1 thl baking soda opgelost in 2 eetlp warme melk, 2 koppen bloem en 1 thl bakpoeder.

Boter en suiker luchtig kloppen, bananen en walnoten toevoegen, een voor een eieren. Goed kloppen. Zeef bloem bakpoeder en kruiden, voeg eerst baking soda aan de warme melk toe en daarna aan het mengsel. Spatel dan meteen daarna de bloem zorgvuldig erdoor. Het kan eruit zien alsof het schift maar dat komt door de baking soda. Gewoon goed mengen. Komt goed.

Bak de taart in een springvorm voor ong 50 minuten op 175-180. Laat iets afkoelen. Snij door midden en koel verder af. I pakje Monchou, sap halve citroen, wat poedersuiker en 1 banaan in plakjes voor vulling.
De Monchou los kloppen, citroen en poedersuiker erbij. Tot een smeuïg geheel mengen. Smeer over taartbodem. Leg plakjes banaan erop. Leg deksel op taart.

Om taart af te werken - opgeklopte slagroom, met zeef bestrooid cocoa erover en chocolade hagelslag.

Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten