Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 24 juli 2017

En de kleur vandaag is rood

Zomer. Een overvloed van verse groentes. Tomaten, in allerlei soorten en maten om het maar niet te hebben over de prijzen.

Vlak bij mijn huis is er een Avantage Supermarkt. Er zijn er 2 in Dordrecht. Ik ben erg blij dat ik na 5-7 minuten lopen verse groenten, fruit en vlees kan halen. En dan nog 'eventjes' melk of eieren aan kan vullen zonder in de auto te hoeven stappen. Zeker een luxe om zo dichtbij huis kleine hoeveelheden voedsel voorraden in te kunnen slaan en geen overvolle kasten te hoeven hebben.

Ik dacht gisteren terug aan mijn 'vroegere' jaren toen ik nog een jong gezin had, in Nieuw Zeeland woonde en ijverig aan het inmaken/ wekken was in die warme zomermaanden.

Voor elke avond een pot fruit voor 'na'. Ingemaakte spaghetti saus en ook soep. Heerlijk voor die snelle maaltijden. Augurken, chutney, boontjes ( die vriezen wel goed maar zijn daarna slap en smakeloos dus liever in een pot). Abrikozen jam, iedereen's lievelingssmaakje. Appelmoes tot ik het niet meer zien kon. Ik had een redelijke moestuin. Vers is best, vers ingemaakt dus ook.

De kinderen zijn volwassen geworden. Ik woon ver bij hun vandaan dus een voorraad van dit allemaal is niet meer van toepassing. En, eerlijk is eerlijk, de energie om zo actief te zijn speelt ook parten. Toch kom ik zo af en toe toch in de verleiding om wat 'inmaak' acties te ondernemen.

Vandaag kleurde mijn keuken een beetje rood. Tomaten. Als je goed uitkijkt kan je voor een hele redelijk prijs tomaten kopen. Dat heb ik dus gedaan- en vandaag ging ik aan de slag. Tomatensaus maken. Een saus die ik in stoofschotels ( met lam bv) of pasta's kan gebruiken. Ik weet hoeveel van wat erin zit. Ik hoef geen labels te lezen. Heerlijk. Ik weet wat ik aan mijn saus hebt.

Hier mijn versie van de saus van nu. Smaken verschillen. Pas de kruiden en specerijen aan aan uw eigen smaak. Terwijl de tomaten in grote hoeveelheden aanwezig zijn- en de prijs aantrekkelijk is, maak ik verse saus. Ook zal ik nog wel een 'portie' maken om in te vriezen voor later. Geeft zo'n tevreden gevoel.

Een kruis onderaan de tomaat insnijden, in kokend water een halve minuut. Pellen. Ik haal het steeltjes deel eruit. Tomaten in stukken snijden- grof hakken.

In een diepe pan ( groot genoeg voor de hoeveelheid tomaten) scheut olijf olie, 1 of 2 uien. Ik gebruik liefst rode. Beetje zoeter. Knoflook...niet verplicht maar wel lekker. Verse kruiden als je ze hebt ( tijm, rozemarijn). Half bouillon tablet (kruiden) of wat je hebt, een rode paprika in kleine blokjes gesneden. Ik heb gerookte paprikapoeder, beetje kruidnagel en Garam Masala toegevoegd. Scheut balsamic azijn erbij. Uien, paprika, specerijen en kruiden smoren- tot glazig en alle geuren en smaken goed gemengd zijn. Voeg tomaten to. Breng rustig aan de kook en zet kookplaat op laag pitje. Deksel op de pan en laat anderhalf tot 2 uur lekker smoren. Om glad saus te krijgen- in de blender of keukenmachine.

Ik heb nog wat verdeelbakjes van afhaal maaltijden van  bij een lokaal Aziatisch restaurant. Daar heb ik de saus ingedaan. Eenmaal bevroren doe ik ze in een grote container in de vriezer en haal ik er een uit wanneer nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten