Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

maandag 21 augustus 2017

Leuke keuken ervaringen afgelopen week #1

Er komt steeds meer ruimte voor mij om met meer regelmaat in de keuken te staan om extra leuke dingen te doen. De dagelijkse maaltijden daargelaten.

Afgelopen week staan 2 ervaringen bovenaan m'n 'leuk geweest' lijstje. Hier ervaring #1. De volgende komt later deze week.

Er stond een oproep op Facebook bij een pagina die ik volg van het bedrijf " Only the Brave'. Een innovatief en creatief design en reclame bedrijf gerund door de eigenaren Marloes en Edwin Bax en hun personeel. Het bedrijf is gehuisvest in een historisch pand in Dordrecht. Het bericht las, " Wie heeft er zin in om voor ons een lunch te bezorgen op een donderdag?" Nou, ik dus.

Ik was bekend met het bedrijf, het pand, de eigenaren en was nieuwsgierig om meer te weten te komen. Het pand alleen al boeide mij. En hoe leuk om aan deze oproep gehoor te geven.

Nodig, een lunch voor 8 personen want het werd op prijs gesteld om met de ploeg mee te eten. Twee eten vegetarisch en er was iets met 'geen vis'. Ik besloot om helemaal vegetarisch te gaan. Dat valt dan bij iedereen in de smaak.

Mijn keuze viel op een gerecht die ik een paar weken geleden voor het eerst hebt gemaakt en bijzonder in de smaak viel.

Gazpacho anno 2017. Een koude soep van gele paprika met tomaat en komkommer met als bijgerecht, brood met zwarte olijf tapenade.

Het was even uitrekenen hoeveel paprika's ik nodig zou hebben voor een lunch gerecht. Anders dan de vorige keren als een voorgerecht voor 4, of 'in een glas' als erbij bij een lunch voor 14 personen. Ik ging op mijn gevoel af en kocht er 12 flink van formaat. Het resultaat en de complimenten waren genoeg om mij een blozende blik te verzorgen. Trots was ik uiteraard op het resultaat. Wat een geweldige ervaring. Het was geen 'verdienmodel' in de zin van geld maar meer een rijkelijk belonende ervaring waar 8 mensen ( inclusief ik) een van een gezellig en lekkere lunch genoten, veel gelach en ons vermaakt hebben. En ja, er was een bedankje hoor in de vorm van een cadeautje. Die koester ik ten zeerste.

Hier het recept: Hoeveelheden ligt aan hoeveel personen en welk gerecht!


Gazpacho Anno 2017
’s Middags voorbereiden: 

Coulis gele paprika 

Verwarm de oven voor op 180 C. Verpak de paprika’s in aluminiumfolie en pof ze 45 minuten in de oven.
Laat ze in de folie afkoelen. Trek daarna de schil er af en verwijder de zaadlijsten. 
Pureer het vruchtvlees in de blender. Voeg rasp van een halve sinaasappel en het sap van de sinaasappel toe.( voor grotere porties meer sinaasappel gebruiken. Ik heb er twee gebruikt).

Bewaar in de koelkast voor de eindbereiding. 

Tartaar van tomaat 

Zet pan met water op fornuis en breng aan de kook. Snij een kruis onderaan de tomaat(en). Dompel in het hete water voor 1-2 minuut. Haal uit water en laat iets afkoelen. Ontvel de tomaat(en). Snij in 4-en en haal zaadlijst eruit. Snij de parten in zo klein mogelijke blokjes. 

Komkommer tartaar
Schil de komkommer en in lengte door. Verwijder zaadlijst met lepel. Snijd eveneens in blokjes gelijk aan de tomaat. Sprenkel er witte wijn of rijstazijn bij en druppel wat schenkhoning over de blokjes. Meng met belijdt  en laat minstens 5 minuten marineren. 

Tapenade
Gebruik olijven zonder pit ( zwart en groen of alleen zwart)

Verse basilicum, pijnboompitten, zongedroogde tomaat, olie van de zongedroogde tomaat en olijven. Allemaal in staafmixer of blender. Maal tot gewenste grofheid. Ik hou er van om een iets grovere tapenade te maken. Een persoonlijke smaak kwestie.

Gegrilde ciabatta, Turks- of stokbrood.

Snijd het brood over de lengte of in plakken in lange van circa 2-3 mm dik. Bestrijk ze, met een kwast, gelijkmatig met olijfolie. Verhit een grillpan en gril het brood krokant en goudbruin. 

Olie
Pluk en hak wat peterselie fijn. Roer de peterselie door een knoflookolie. Ik heb als variatie op de peterselie koriander gebruikt. Was heerlijk.

Zet al de voorbereide onderdelen behalve de olie in de koelkast inclusief de borden of glazen.

Afmaken:  Op verschillende wijze.
Vul de ringvorm met tomaat met daarna laagje komkommer tartaar, druppel er na elke laag een theelepel knoflook-peterselie olie over en bestrooi met een snufje zeezout en versgemalen peper. Druk elke laag met beleid aan met klein lepeltje.  Lepel of schenk de paprika coulis er omheen. Druppel nog wat olie op de koude soep. Leg een plak ciabatta op de tartaar toren en schep er een quenelle olijven tapenade op ( of smeer de tapenade op het brood en leg het ernaast).

Ik heb als variant deze keer balsamico creme gebruikt ipv honing. De sinasppelen hadden genoeg smaak om de honing niet te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten