Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 19 september 2017

De Engelse pie

Door mijn 30+ jaar kook ervaring in Nieuw Zeeland zijn er gerechten die ik als 'dagelijkse kost' beschouw maar een ander dit als bijzonder ervaart. Zo the " humble pie". Een pie kocht je in een soort mini markt ( dairy), lunchroom of tankstation. Het zat verpakt in een cellofaan wrap en werd warm gehouden in een "hot cabinet" op een toonbank. Er zijn ook cake shops waar diverse smaken pie verkrijgbaar zijn. Hup, zo in een papieren zakje en al etend naar buiten lopen. Wat voor ons een kroket is, is voor een kiwi* de pie.

(*In Nieuw Zeeland noemt met de bewoners een Kiwi- net als een Engelsman een Pohm wordt genoemd. Hier in Nederland irriteert ( nou ja irriteert - het klinkt gewoon raar in mijn oren) het mij dat men de fruit alleen met 'kiwi' labelt terwijl het een kiwifruit is. Net als wij grapefruit zeggen- hoort de kiwifruit ook zo benoemd te worden. Enfin, dat is een ander verhaal.)

Dus, de pie. Gisteren had ik opeens zin in een pie. Nu zijn er diverse vullingen te bedenken. Aangezien er rundergehakt in de vriezer lag was mijn keuze snel gemaakt. Omdat tijd een dingetje was, heb ik gekozen om niet mijn eigen deeg te maken. Ik gebruikte hartige taart deeg voor de bodem en bladerdeeg voor het 'dakje'. Het kan eigenlijk helemaal met bladerdeeg, toch koos ik voor de combinatie twee deegsoorten. Daar houd ik wel van.


Ik heb 6 mini springvormen... mooie maat. Zo kan ik ook de pies netjes en mooi gevormd op het bord zetten. Het oog wil ook wat. Eigenlijk kan een pie meerdere vormen hebben. De pie waar ik mee in raking kwam in 1961 was met een schuine rand...dus klein van onderen en uitlopend naar een brede bovenkant. Heerlijk. Een hele maaltijd. Als ik mijn ogen sluit ruik ik het nog. Mmmmm...

Enfin, terug naar gisteren. Het gehakt. Die  moet op smaak gebracht worden, rul gebakken en daarna water toevoegen. Langzaam garen. De sauce aanmaken met bloem zodat een redelijke dikke brei ontstaat. Geen lijm - nog wel wat vloeibaar maar stevig.

De deeg bakjes blind bakken zodat het niet te nattig wordt en er een lekker korstje ontstaat. Na het vullen van het deegbakje met de vulling- leg er een plak kaas op voordat je het afsluit met het bladerdeeg dakje.


De hoeveelheden ligt aan hoeveel pies ( ja gek he maar het is echt niet vies 😂 ) je wilt maken.

Vulling van Gehakt, rundergehakt is best - niet te vettig! - in koekenpan doe een scheut olie en voeg toe curry poeder, paprika poeder en kruidnagel. Laat niet aanbranden. Voeg nu ook gesnipperde ui en knoflook ( optioneel) toe. Eenmaal glazig verwijder uit koekenpan. Bak nu het gehakt rul. Prak fijn met een vork. Blijf roeren zodat er geen korst ontstaat. Het gehakt moet los blijven. Voeg tomatenpasta toe, een scheut ketchup en Worchester sauce. Voor extra smaak als je 'smokey' of bbq ketchup hebt, gebruik die. Voeg het ui- en kruiden mengsel weer toe. Roer/meng alles goed door elkaar.  Om het gehakt zacht te garen giet kokend water in de pan- tot het vlees net bedenkt is. Niet verdronken maar gewoon net nat. Zet op laag vuurtje en laat poosje (20 minuten) garen. In beker doe 2-3 lepels bloem en meng met wat water tot een papje. Voeg aan vlees toe. Roer goed erdoorheen en laat weer een poos zachtjes koken- roer zo af en toe. Haal van het vuur.

Bak de deeg bakjes blind. Gebruik welke deegsoort je zelf lekker vind ( bladerdeeg of hartige taart) Traditioneel is bladerdeeg. Vul 3/4 met het vlees. Leg er een plak kaas op en dek af met 'deksel deeg'! Snij twee of drie klein sneetjes in het deeg zodat de hete lucht kan ontsnappen. Bestrijk met gesmolten boter voor knapperigheid en glans. Bak in oven op 190-200 voor ong 15-20 minuten of tot goudbruin en het deeg knapperig is.

De pie kan met een salade of met aardappel puree geserveerd worden. Je kan ook een  grote pie maken en in stukken snijden. Zorg wel dat de vulling niet te nat is. Als variant leg er geen deeg dakje op maar vul het aan met de aardappelpuree. Rasp daar nog wat kaas over en bak af.

Smakelijk eten zou ik zeggen.

Wil je meer recepten en ideetjes? Kijk dan op mijn Facebook kookpagina; Uit mijn Keuken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten