Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

vrijdag 1 september 2017

Pulled Pork maar dan anders

In Nederland is het begrip 'draadjesvlees' al jaar 'n dag bekend. Stoofpotjes zijn een wereld gerecht. Toch is er een iets andere beleving aan een gerecht met 'pulled' vlees. Oftewel, uit elkaar gehaald vlees.

Het vlees ( lam, rund, kip of varkensvlees) moet super gaar zijn terwijl ook niet uitgedroogd. De manier van bereiden is niet alleen verantwoordelijk voor een goede afloop- maar het gekozen stuk vlees hangt er ook van af. Niet elk stukje rund, varkens of lamsvlees is geschikt hiervoor. Heb je hier nog meer informatie over nodig- klik op deze link voor het meest geschikte stukje vlees voor een 'PULLED' gerecht.

In een opwelling afgelopen dinsdagavond verraste ik manlief en zijn broer ( die vaak met ons mee-eet) op een schotel met 'pulled beef'. Terwijl ik aan het voorbereiden was liep mijn man al meerdere keren de keuken in ( hij werkt vanuit huis) om te zien waar en wat de oorzaak van die lekkere geur was. Ik had hem geen betere afsluiting op een dinsdag kunnen geven. 😂

Het vlees was mals, sappig en vol van smaak. De bijgerechten van geroosterde aardappel en bietjes werden ook goedgekeurd. Als fris bijgerecht had ik een salade gemaakt van rettich, appel, wortel en prei met een dressing van olijfolie, sinaasappelsap ( vers) en rijstazijn. Dit maakten de maaltijd echt helemaal 'af' en ik moet zeggen - ik kijk terug op een super lekker en geslaagde maaltijd waarvan ik de herhaling al gauw aan voel komen.

Zelf eet ik heel weinig vlees- hier heb ik wel een mini formaat bergje van op mijn bord gelegd- kon het niet weerstaan. De saus was ook erg lekker, best wel wat pittig voor mij maar de mannen vonden het geweldig.

Slow cooking is super als je daar de tijd voor hebt. Met een 'slowcooker' als je werkt is het ook te doen. Ik maak gebruik van een snelkookpan. Deze pan is altijd een onderdeel van de keuken geweest, ook in mijn kindertijd. Als jonge moeder was ik er ook gauw bij om dit aan te schaffen- en na een korte periode zonder, heb ik mijzelf weer getrakteerd op een nieuwe snelkookpan.

Bij gebruik braad ik eerst mijn vlees er ook in aan. Dan blijven alle sappen bewaard en komt het ten goede van niet alleen de smaak maar ook de sappigheid van het vlees.

Voor de bereiding van  het vlees: ( ik heb rund gebruikt) In de pan een scheut olie, 1 of 2 uien, jeneverbessen, 3-4 kruidnagels, rode peper ( verwijder al of deel van de zaadlijst) twee wortels, 1 theelepel gerookte paprikapoeder, 1 theelepel Italiaanse kruiden, een teen knoflook, 1 bouillonblokje. Verhit de olie en zet iets lager ( om verbranden van kruiden en smaakmakers te voorkomen.) Karameliseer ( zoals dat heet) deze ingrediënten totdat ze glazig zijn. Schep uit de pan- laat het vocht achter. Braad hier in het vlees hierin aan. Ik heb vooraf het vlees lichtelijk bestrooid met zout. Genoeg smaken verder al in het kruidenmengsel en het bouillonblokje zorgt ook voor een zoutige toevoeging. Na het aanbraden van het stuk vlees, blus af met een flinke scheut stevige rode wijn. Daarna voeg de smaakmakers weer toe. Nu ligt het aan je manier van garen. Of in de oven in een afgesloten braadpan, of in de snelkookpan ( 30 minuten op een midden hoog vuur- 6 op inductie!) Of in een slowcooker met de daarvoor bestempelde tijdsduur en temperatuur.

Haal de vlees uit de pan. Laat eventjes rusten. Ondertussen plaats alle vocht, groente en kruiden in de blender. Maak tot een smeuïge saus. Plaats terug in een steelpan en voeg een blikje of 'klontjes' tomatenpasta toe. Breng verder op persoonlijke smaak. Te sterk/scherp - doe er een eetlepel donkere fijne bastard suiker toe. Trek het vlees nu uit elkaar met een vork.

De aardappels en bieten schillen en in gelijkvormige stukken snijden. Bestrooi met gemengde tuinkruiden, grof zout en besprenkel met olie. Bak in de oven tot gaar- ong 20-25 minuten.

De salade. Rasp een deel van de rettich, een of twee wortels, een appel. Voeg halve stengel heel dun gesneden prei ringen toe. Meng. De dressing bestaat uit: Sap van 1 sinaasappel, scheut rijstazijn, eetlepel dunne honing en olijfolie. Eventueel zout en peper voor de liefhebber.

Op het bord leg een handvol blaadjes mini slasoorten en plaats daar een 'bedje' rettich salade op. Daar naast de aardappel en bieten 'brokken'. Hier weer naast het vlees. De saus kan al op het bord of in kannetjes ernaast.

Smakelijk eten!

ps: Voor uitleg 'klontjes tomatenpasta' klik hier en lees aan het eind van deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten