Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 3 september 2017

Zondag in de keuken

Vaak op een ochtend is het wel aan mij toevertrouwd om mijn vrienden een ochtend bericht te sturen. Meestal grappig. Het is toch geweldig als je een lach op het gezicht van mensen kan toveren zo vroeg op een ochtend. Als het werkt, hebben zij de hele dag een positieve houding en goedlachs in tijden wanneer iets tegen zit. Een recept voor vreugde, zeg maar.

Nou had ik vanochtend ook weer zo'n moment. Ik stuur tegen een uur of 10 een bericht- zag er zo uit... en lekker lui plaatje. Nee, niet lui, rustgevend. Een vriendin had dagdienst helaas dus die had geen rustdag- maar ze had wel gereageerd met, 'doe ik straks wel'! Ook goed.

Mijn plan was ook dit plaatje na te leven, maar helaas, het is niet gelukt.

En dan komt er bij mij ook een glimlach op m'n gezicht. Ik heb vandaag weer wat staan 'rommelen' en er komen toch wat lekkere geuren Uit mijn Keuken. De drang was groot, de ideeën veel, dus ik stond namelijk te Koken in mijn Keuken. Geen geluier op de bank ( hoewel ik daar zo zachtjes aan nu wel aan toe ben).

Met de oogst zit het in sommige tuintjes wel goed. Zo ook bij diverse mensen om mij heen. Vanavond smullen wij van snijbonen uit de tuin van ome Arie. Vrijdag smulden wij van verse bieten crème - ook vers uit een moestuin. Als voorgerecht was er een courgette soep met mosselen. Nog een gift uit de moestuin van Peter en Myrna. Ik ben er wel blij mee.

Maar ja, dan staan er schalen met groenten- en daar moet een mens wat mee. Zonde anders van het harde werken. Vandaag gaat manlief forellen roken voor zijn broer en mij. We eten regelmatig met z'n 3-tjes omdat mijn zwager toch alleenwonend is en het gezellig is om tafelgenoten te hebben nietwaar? Hij woont 3 minuten lopen ( trappenhuis en galerij) dus van ver hoeft hij niet te komen. enfin, wat moest er bij als gerecht. Juist, verse snijbonen. "En wat als dessert?" vroeg zoetekauw manlief. tJa, daar moest ik even over nadenken.

De bieten stonden mij ook aan te staren. Verdorie, de gekregen Margrieten toch nog maar eventjes niet opslaan. Ik ging op zoek naar een recept voor Bieten Chutney!

Vandaag kwam uit mijn keuken een heerlijke geur van sudderende bieten chutney. Ook herkenbaar, de geur van vers gebakken Ananas taart. Volgens mij heb ik nu wel een pauze verdient.

De chutney is nog niet helemaal klaar maar toch hier even het recept; Beetroot en Ginger Chutney ( met mijn eigen aanpassingen) Volg dit recept en voeg toe sap van een sinaasappel en een handje vol gehakte rozijnen. Ik heb meer gemaakt dan het aangegeven recept omdat ik met meer bieten te maken had. Mijn valkuil is bijna altijd dat ik een recept niet helemaal volg. Ik volg mijn smaak pupillen. Helaas smaakt het zo lekker dat ik continue met een lepel sta te 'proeven'. Zo raakt de pan behoorlijk leeg zonder dat ik al een pot gevuld hebt.

Ons dessert vanavond is een recept van de Facebook pagina van Cookist. Een Ananastaart. Daar staan zoveel gruwelijk lekkere recepten op...kijk zelf maar! Filmpjes erbij. Kan niet duidelijker!

Ik ga nu  met m'n benen op de bank op ons zonovergoten balkon genieten van een uurtje rust voordat ik aan de voorbereidingen avondeten ga.

Smakelijk eten voor straks allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten