Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 24 oktober 2017

Even geen geuren maar er moest wel wat gebeuren

Hoeveel uren ik in de keuken doorbreng zou ik niet kunnen raden. Soms heel veel - en er zijn ook dagen van 'eventjes niet'. Dan komt er wel eten op tafel- en lekker ook, maar minder uitgebreid of bijzonder. Meer gerechten waar ik niet zoveel bij hoeft na te denken. Net als vandaag, ik kook stampot. Bakken doe ik vandaag niet evenals iets fabriceren, uitproberen of proeven. Vandaag laat ik mijn keuken even voor wat het is - keurig netjes dat wel.

Want gisteren was ik bijna de hele dag met de keuken bezig. Totaal ongepland. Ik zocht een plekje voor mijn nieuwe glazen schalen. Ja, dan weet je het al he! Dan moet er wat geruimd worden. Na de pantry eens goed bekeken te hebben dacht ik, " dit kan anders!"

Drie jaar geleden heb ik deze keuken ontworpen. Ik heb een hekel aan kasten aan de muur. Iedere keer je hoofd iets naar achteren houden omdat het kastdeurtje openstaat of moet. Of de hoogte is net niet goed. Bah, niet mijn ding. Dat komt ook omdat ik iets heel anders gewend ben. In Nieuw Zeeland had ik een pantry. Een voorraad kast die groot genoeg was om bijna alles wat  in de keuken nodig was, te bergen. Op aanrecht hoogte dan ook een plank met stopcontacten voor mijn keukenmachines. Ik ben daar regelmatig verhuisd en telkens bouwde mijn toenmalige man mij een nieuwe keuken. De laatste was rond 1995. Ik had toen al lades onder het aanrecht. Geen kastjes meer. Niet meer op mn knieĆ«n te moeten om iets uit een ver weg donker hoekje te plukken. La open trekken en pakken maar. Heerlijk.

Maar enfin, dat was toen. Dit is nu. Het keukenbedrijf had de kast uiteraard niet in hun bestand of ontwerp. Daar werd een oplossing voor aangedragen door ons. De aannemer maakte dus de binnenkant en zij zouden de buitenkant verzorgen. Moet wel passen allemaal natuurlijk. Wat een heerlijkheid. Mijn vriendinnen zijn er ook van onder de indruk- en ik heb een hoek in de keuken zo goed benut- daar ben ik tot de dag  van vandaag nog trots op.

Ook pantries raken vol... en hebben aandacht nodig. In onze wijk is nu een Avantage Supermarkt gekomen. De afgelopen maanden heb ik wat punten gespaard en nieuwe ovenschalen kunnen bemachtigen. Uit met het oude en in met het nieuwe. Alleen, nu ik al bijna drie jaar in de keuken bezig ben, had ik wel zoiets van, hmmm, misschien toch dit hier en dat daar. En 5 uur later was de klus klaar. Niet dat ik 5 uur voor de pantry nodig had, maar van het een kwam het ander. In de hal is een kast met wat 'versier' spul. Ik zet tegenwoordig geen 'sfeer/jaargetij' dingetjes meer neer. Dus alle herfst, Pasen en dergelijke dingen mochten weg. Er kwam meer ruimte voor mijn taart borden en dienbladen.... de vazen goed bekeken en weggedaan wat overbodig was...en ga zo maar door.

Het ruimde zo lekker op. Ongepland en toch doorgezet. Wat een tevreden en trots gevoel. Het eten werd pas laat opgediend. Maar klachten daarover kreeg ik niet. Alles stond er weer strak en verzorgd bij, en in de gang staan nu bakken die naar een goed doel gaan! Opgeruimd en bevrijd van het onnodige. Toch leuk dat ik er wel iemand anders blij mee kan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten