Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zaterdag 21 oktober 2017

Niks mis met oude recepten

Heel Holland Bakt ( weer).

Als kind was ik gewend aan de geuren van verse baksels die mijn ouders creëerden. Appeltaart, Paasstol, krentenbrood en kruidkoek. Ik ruik ze nog als ik mijn ogen sluit. Ik ben in 1953 geboren - in die periode moet je denken. Klein keukentje zonder fratsen. Men was al blij dat ze een huis hadden laat staan een keuken. Wij hadden zelfs een kleine smalle tafel in de keuken waar we aan konden zitten voor een boterham maaltijd. Knus, vooral met 4 kinderen! Nou ik maak een grap - krap is een betere omschrijving, toch wisten we niet beter. Broers en zussen deelden een slaapkamer en de vloer in de huiskamer was je speelterrein. Meestal geen tv. Dat was voor de 'hogere' inkomens. Ook geen koelkast. Wat echt koud moest blijven ging zomers in de kelder en s'winters in de schuur.

Bakken, koken. Het moest een hele zeldzame viering zijn om naar de bakker te gaan voor iets lekkers 'voor bij de koffie'. Huzaren salades, eiersalades, hapjes enz. werden ook door moeders handen bereid. Als kind werd ik daar dus al vroeg aan blootgesteld. Meehelpen mocht.

Zo heb ik ook mijn kinderen groot gebracht. De keuken was een leuke plek om te mogen zijn. Ik ben trots op de talenten die zij hebben ontwikkeld en nu zelf ook weer doorgeven aan hun kinderen. Twee jaar geleden heb ik nog macarons gebakken met mijn toen 9 jarige kleindochter. "Toe oma, zullen we macarons maken. Die zijn zo lekker." Nou daar ga je dan- samen de keuken in met je kleindochter die op bezoek is uit Nieuw Zeeland.

Ik bak dus en kook graag! Krijg er energie van. En onlangs ben ik meer met de oudere recepten aan de slag gegaan. Mijn verzameling bestaat veelal uit Engelse recepten. Ik heb 30 jaar in Nieuw Zeeland gewoond en de recepten stammen nog uit die en een eerdere periode daar als kind. Op school gingen we op kookles. Ik heb zelfs mijn eerste kookboekje nog.

Mijn dochter was ook iemand die graag, als ze ergens wat lekkers op had, het recept vroeg. En zo ben ik aan een chocolate cake recept gekomen die ik in die 30 jaar als moeder zo vaak hebt gebakken dat ik het uit mijn hoofd kende. Nu ben ik alweer 17 jaar terug in Nederland en is het eindelijk een keertje op tafel gekomen. En ik moet zeggen - voor herhaling vatbaar. Hopelijk lukt het mij weer om het recept uit het hoofd te kennen.

Zo ook mijn allereerste en meest gewaardeerde Carrot Cake. Het was 1982 en ik kocht mij eerste magnetron. Een vooruitstrevende Nieuw Zeelandse bakster met een van de eerste tv shows bracht speciaal voor dit nieuw keuken apparaat een kookboek uit met daarin dit recept. Geweldig. Ik durf niet eens te raden hoe vaak ik het gemaakt hebt.

Nu heb ik geen magnetron meer. Helemaal niet nodig. Ik ben tevreden met mijn oven en zeker ook mijn inductiekookplaat. Ik kan er alles mee wat ik wil. tJa, is een recept van een magnetron dan wel bruikbaar. Jazeker. Alleen de kooktijd en temperatuur uitvogelen en " Bakken maar!"

Hier dan een tweede recept 'uit mijn oud recepten collectie' die net zo lekker is als dat het was....!

Carrot Cake - by Alison Holt ( and adapted by Anita)

Net als bij de chocolate cake in de vorige blog- de maten zijn met gebruik van de maatbekers ( cups) en maat lepels ( measuring spoons) uit deze keuken.
tsp= teaspoon - TBSP = tablespoon

In een grote kom zeef en meng goed:
1+1/2 cups bloem - 1+1/2 tsp Bakpoeder - 1 tsp Baking Soda
1/2 tsp zout - 2 tsp kaneel - 1/2 tsp kruidnagel - snufje nootmuskaat
Voeg toe: 1 cup donkere bastaard suiker en 1/2 cup witte suiker. Meng goed

Combineer 3/4 cup olie met 3 eieren- kluts dit mengels los en voeg aan droge ingrediënten toe.

Voeg geraspte wortels ( 2 cups) en 1/2 cup gehakte walnoten en 200 gr fijn gehakte ananas toe ( zonder sap). Meng dit eerst en voeg aan het beslag toe. Roer goed.

Giet mengsel in 23cm doorsnee springvorm. Bak op 165/170 graden voor ong 55/60 minuten of totdat baknaald schoon uit de taart komt. Baktijd afhankelijk vochtinhoud van ananas en wortel.

Terwijl taart in de oven maak de topping bestaande uit Philidelphia (of andere cream cheese merk), poedersuiker ( naar smaak) en wat citroen rasp.

Na afkoel periode besmeer de taart met de topping, en decoreer met walnoten geraspte wortel of gecarameliseerde sinaasappelschil.

Smakelijk smullen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten