Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

zondag 19 november 2017

Armenian Delight

Als je op Google zoekt zijn er talloze recepten voor de cake. Ik heb het eigenlijk vandaag pas voor het eerst gegoogeld - in mijn zoektocht naar een toepasselijke naam voor deze cake, waarvan ik het recept al heb vanaf de jaren '70. Als ik me goed herinner - het moet tegen eind '75 geweest zijn. Ik was een jonge moeder van 2 kleintjes en woonde in Nieuw Zeeland. Om wat extra geld te verdienen, nooit weg natuurlijk, ben ik als Tupperware verkoopster aan de slag gegaan. En niet onverdienstelijk mag ik er wel bij zeggen.

Het was bij een bijeenkomst waar nieuwe producten en ideeën werden gelanceerd. Door het groeiende aanbod schalen en opbergbakjes en handige hulpmiddelen voor in de keuken was de manier van presenteren ook aan het opleven. Thema parties. Je kon dus je avondje een thema geven waarvan dan de gekozen producten extra belicht werden. Je nam de tijd om alle mogelijkheden toe te lichten en mensen ideeën te geven van 'ander' gebruik. Zoals de set kommen. Voor wie geen keuken machine had, en dat had niet iedereen, werd er gedemonstreerd hoe je slagroom kon kloppen en ook beslag kon bereiden in de kom zonder mixer. Daar kregen wij dan ook recepten voor om uit te delen en mee aan de slag te gaan. De Armenian Cake was daar een van.

Het was een succes. Mijn toenmalige echtgenoot had mij een oventje gemaakt - open van achteren, nep raampje voor. Daarin stond een al gebakken cake, op de deksel met kom eroverheen als een cake trommel. Zie, het draaide dubbele diensten. Want gedurende de demonstratie voegde ik alle ingrediënten toe,  met gebruik van de andere schaaltjes aanwezig waar de ingrediënten al afgemeten in zaten. Dan klaar, schoof ik het in de 'oven' en bij afsluiting demonstratie haalden ik uit de oven- de al gebakken taart. Die werd bij de koffie opgepeuzeld. Zo deed ik dat toen.......!

Jullie kunnen je wel voorstellen dat ik deze taart meerdere malen heb gebakken. Ik vind het nog steeds lekker en mijn gasten ook. Toch ben ik met dit recept gaan experimenteren. Niet omdat ik vond dat het anders moest, of beter kon. Maar gewoon, leuk om te spelen met smaken.

Door de reacties van het testpaneel weet ik dat het is geslaagd- de twee proef taarten waren zo maar opgepeuzeld. De Mmmmmm en yum geluiden waren genoeg om nu vastberaden dit recept op te schrijven en toe te voegen aan mijn favorieten.

Hier komt het recept dan. Ik hoop, zou je het maken, dat het net zo goed lukt en lekker smaakt dan de mijne. Ik wens jullie veel succes en smikkelen maar.


Armenian Delight ( a la Anita)

Sinas siroop
Rasp van 1 groot of twee kleine sinaasappels- zonder het bittere wit van binnenkant van sinas
Sap van 1 groot of twee kleine sinaasappels
1/4 cup suiker
1/8 cup water
1/2 teaspoon Kardemom

Doe alles in een klein pannentje en breng al roerend aan de kook. Zet het vuur wat lager maar laat wel pruttelen. Roer zo af en toe en reduceer tot een siroop-achtig mengsel. Haal van vuur.

Hak grof 1/2 kopje walnoten of pecan noten en doe die bij de siroop.  Roer goed door. Laat staan tot later.

Beslag.

In keukenmachine plaats 2 cups bloem, 50 gr Griesmeel (semolina), 2 cups donkere bastard suiker, 2 tsp Baking Powder, 115 gr koude en in blokjes gesneden boter, 1 tsp Kardemom, 1 tsp Nootmuskaat, 1/2 tsp gemalen kruidnagel, 1/2 tsp kaneel.

Draai tot een kruimelig en broodkruim-achtige massa. Druk stevig aan 1/3 van het droog beslag in een springvorm.

Verwarm ( niet heet) 3/4 cup melk. Los daar 1 tsp Baking Soda in op. Roer goed. Voeg dit en de sinas siroop en daarna alles in de kom met kruim beslag. Roer goed en zorg dat het een mooi glad beslag wordt. Voeg aan droge bodem toe. Zet in voorverwarmde oven 150/160 voor ong uur of tot priknaald droog uit komt. ( mijn nieuwe oven is erg efficient vandaar de ietwat lagere temperatuur. Liever wat langer dan een misbaksel).

Met sinas siroop
Wat betreft de topping. Er is al zoveel smaak- er hoeft niets bij. Hier toch wat ideeën.

Voordat de cake de oven in gaat: strooi wat donkere bastaardsuiker, snufje kaneel en gehakte walnoten erdoor over de taart- het bakt lekker mee en blijft erop liggen. Wordt een leuk knappertje zonder hard te worden.

Klop slagroom, poedersuiker en sinas rasp en 1/2 tsp kaneel erbij.

Maak een dikke siroop van sinas met kardemom. Lepel over afgekoelde cake en laat even poosje rusten.



tsp= teaspoon = theelepel maar dan op z'n engels

Cup = kopje = maar dan een maatbeker kopje.

Deze maten gebruik ik voor alles wat ik bak.


Ik zal eens een blog wijden aan de verschillen van ingrediënten waar ik toch soms tegenaan loop. Zo is weer een idee geboren......!

Bakze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten