Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 21 november 2017

Een mini week voor een maxi middag

Het huis is af. Mijn zwager is klaar met alle kleine dingetjes. De schilderijen hangen, de haakjes gekocht, de planken, lades en kasten gevuld. Bijna alles heeft nu een vaste plek. De laatste dozen met admin en nog uit te zoeken 'dingetjes' die er niet toe doen wat inruimen betreft kunnen op latere tijdstip afgemaakt worden. Het is tijd om het huis open te gooien voor familie, vrienden en buren die maanden lang de werkzaamheden hebben meegemaakt van dichtbij en veraf. Gezien het huis niet giga groot is, en grote groepen te overweldigend zijn is besloten om aparte momenten te houden. Als eerste zijn aan de beurt; de oud tantes! Met de leeftijden van 80 tot (2 personen) bijna 91 is het belangrijk daar niet te lang mee te wachten.

Aan mij om voor wat lekkers te zorgen. Het werd geleidelijk aan toch een wat grotere groep gezien de nodige chauffeurs ( aangetrouwde neef en wat nichten) ook mee kwamen. Super gezellig. Van beide kanten van de familie wat. Een mooie mix.

Ook de tijdstip was belangrijk om rekening te houden met de leeftijden. Het werd een Afternoon Tea. Nee, geen High Tea, maar net wat kleiner. Ik kreeg carte blanche om te verzinnen wat op de etageres zou komen. Leuk. Mijn keuze viel op verschillende smaken.

Lemon tart, carrot cake, apple crumble pie en chocolate muffins. Er mochten ook geen scones ontbreken. Voor hartig, kleine vierkantjes drie-laags sandwiches met zalm en creme cheese met chives, ham met mustard en cucumber, en erbij ook nog een sausage roll.

Alles op MINI formaat. Een of misschien net 2 happen en weg. Je zou het bijna 'finger food' kunnen noemen. Zo raak je niet te snel vol en heb je de mogelijkheid om van alles te proeven. Ik had van alle lekkernijen 1 per persoon- verzekerd dat het toch niet op zou gaan. De een kan en wil meer eten dan de ander. Gezien de leeftijd, hier ook rekening mee gehouden.

Deze 'sausage rolls' waren een ware hit.
Het bladerdeeg met eiwit bestreken
voor de glans.
Nou kan ik hier wel heel uitgebreid recepten plaatsen maar eigenlijk zijn er allerlei mogelijkheden om een Afternoon Tea in elkaar te zetten. De keuze van lekkernijen ligt aan het gezelschap, de eetwensen en eventuele gezondheidsperikelen. Voor een balance - zorg voor hartig en zoet. Serveren met etageres is erg leuk en feestelijk. Zet ook alles door elkaar. Ik had 3 etageres en van alles wat op alle 3. Zo kon iedereen iets pakken zonder over en weer dingen door te geven. Bak klein - een muffin op maat vult een maag in een klap. Let op aangepaste baktijden.

Het was erg gezellig en voor herhaling vatbaar. Ik heb genoten om in de keuken te staan en van alles met liefde voor te bereiden. De gasten hebben het assortiment ook met vreugde ontvangen en van genoten. Zo wint iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten