Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

dinsdag 26 december 2017

Speculaas, appel en blauwe bes

Ik weet het, de sint is alweer vertrokken en zijn paard staat op stal. Toch kan ik lekker nagenieten van de smaken en geuren van Sinterklaas. Vooral van speculaas. Ik moet zeggen dat dit jaar er weinig gesmuld is van deze lekkernij maar de beetjes hier en daar maakten veel goed.

Morgen, de dag voor kerst. En nog wel op een zondag. Beetje rare dag indeling zal het worden denk ik. Laatste voorbereidingen voor velen. Ik hoef niet te koken- dat word voor mij gedaan dit jaar. Wel een vreemd gevoel. Beide dagen gaan wij uit eten. Dat word vandaag aan de droog brood en water.

Zondag is vaak koffie ochtend en vandaag is het ook zo. Ik heb wat gebakken om mee te nemen. Een speculaas appeltaart variant. Appel en speculaas gaan goed samen. De geur van de kruiden is ook heerlijk vooral in deze koude donkere dagen. Ik had nog wat appels liggen. Een plannen begon te dagen.

In een springvorm heb ik een speculaas koekjes bodem gemaakt. Het recept van van Rudolf van Veen met als aanpassing, ik heb de suiker niet in melk opgelost. Ook heb ik 1 tsp kardemom toegevoegd. Het deeg niet eerst laten opstijven in de koelkast maar meteen in de vorm gedaan en buiten waar het 6 graden was, even laten koelen en rusten. Mijn koelkast was redelijk vol en het balkon biedt regelmatig uitkomst als alternatief.

De drie appels ( allemaal andere soorten) geschild en in kleine blokjes gesneden. Uit de vriezer blauwe bessen gepakt en bij de appelstukjes gedaan ( dat doe ik niet meer. Vers is toch best. Er zit teveel vocht bij het bevroren fruit). Limoenrasp en sap bij de vruchten gedaan en het bakblik ermee gevuld. Gebakken in de oven op 160 graden tot gaar. Moest beetje gokken - het was ong 55 minuten.

De geur die uit mijn keuken kwam was hemels. Zalig hoor die speculaaskruiden met appel. De helft van de taart werd meteen gebruikt. De rest zou ik de volgende dag kunnen gebruiken. De overgebleven taart heb ik afgedekt en ja, weer buiten in de kou gezet.

Jammer hoor. Hoewel de taart echt nog zalig was om te eten, was de deegbodem, net als vaak bij appeltaart, zacht geworden. Zoals ik al aangaf, de blauwe bessen uit de vriezer was geen goed idee. Ik vermoede het en toch wilde ik die in de taart erbij hebben. Enfin, het was geen misbaksel maar wel een puntje van aandacht. Ondanks de 'soggy bottom' werd elke kruim opgepeuzeld en waren de 'MMmmmmmmm' geluiden te horen waardoor ik toch tevreden was.

Ik hoefde verder niets te bereiden voor kerstdag omdat we uit eten gingen. Vandaag is het tweede kerstdag. Ik ga zo een pavlova maken. Dat is mijn bijdragen aan het diner bij vrienden.

Kookze en tot de volgende keer.

Voor meer leuke tips, gerechten en ideeën, ga naar mijn FB pagina: Uit mijn keuken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten