Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 20 juli 2017

Lekker eten

Vorige week heb ik een aantal bestanden opgeruimd die ik had opgeslagen in de computer. Omdat er een aantal onbekende recepten bij stonden- heb ik die eerst afgedrukt- daarna verwijderd. Mijn gedachten was, " als ik die nu nog niet geprobeerd hebt, komt er misschien nooit wat van. Met het op papier zetten, doe ik het misschien."

En ja hoor, afgelopen maandag, koos ik een recept waarvan ik de origine niet meer wist, en waagde ik mezelf aan een 'gazpacho #revival. Inmiddels de bron weer teruggevonden, want het was zo geslaagd, en mijn tafelgasten vinden het ook zo lekker, dat ik toch maar aan het zoeken gegaan ben.

Nou moet ik erbij zeggen, dat ik de bereidingen op mijn manier hebt gedaan - zoals met bijna alle recepten. Dat komt vaak doordat ik een of twee ingrediënten niet in huis hebt en aanpas met wat ik wel heb staan. Of ik heb een voorkeur voor een smaak.

Enfin, ik dwaal af. Een 4 gangen menu, dan wil je wel dat het geen zware maaltijd wordt. Het is zomer dus even kijken naar wat frisse gerechten en ingrediënten die bij het jaargetij passen.

Ik maak graag eigen paté, daar begonnen we mee, daarna de gazpacho..... ohoh wat was dat lekker! Gevolgd door Duck l 'orange en een chocola en aardbeien dessert.

We hebben uren getafeld,  veel gelachen en ook, al zeg ik het zelf, heerlijk gegeten.

Hier het Gazpacho recept.. je kan ook naar 24 Kitchen gaan. Daar staat het recept ook en net een verfijnder manier van serveren.


Gazpacho Revival 

Coulis gele paprika 
Verwarm de oven voor op 165 oC. Verpak de paprika’s in aluminiumfolie en pof ze 45 minuten in de oven. Laat ze in de folie afkoelen. Trek daarna de schil er af en verwijder de zaadlijsten. Pureer het vruchtvlees in de blender met rasp van een halve sinaasappel en het sap van de sinaasappel. Bewaar in de koelkast voor de eindbereiding. 

Tartaar van tomaat 
Schil de tomaten dun af met een scherp mes, snijd ze in vieren en verwijder de zaadlijsten. ( zelf zet ik een pan met water op en breng het aan de kook- snij een kruiswijs snee onderaan de tomaat. De tomaat gaat halve minuut ong in het kokend water. Even kort afkoelen onder de kraan en huid eraf pellen) Pluk en hak de peterselie fijn. Roer de peterselie door de knoflookolie. Vul de ringvorm met parten tomaat, druppel er na elke laag een theelepel knoflook-peterselie olie over en bestrooi met een snufje zeezout en versgemalen peper. Druk elke laag stevig aan met de vingertoppen. Zet de ‘tartaartjes’ (met ringvorm) in de koelkast en laat minstens 15 minuten koud worden en marineren. 

Zoetzure komkommer 
Schil de komkommer en snijd in blokjes van 1 cm. Bestrooi met een beetje zeezout en versgemalen peper. Sprenkel er witte wijnazijn en honing over en laat minstens 5 minuten marineren. 

Gegrilde ciabatta 
Snijd het brood over de lengte in lange dunne plakken van circa 3 mm dik. Bestrijk ze, met een kwast, gelijkmatig met olijfolie. Verhit een grillpan en gril het brood krokant en goudbruin. 
’s Avonds afmaken: 

Opmaak bord 

Zet de tomaat tartaar in het midden van een gekoeld bord en verwijder de ringvorm. Lepel de paprika coulis ernaast en verdeel de komkommer en resterende peterselie-olie rondom. Leg een plak ciabatta op de tomaat tartaar en schep er een quenelle olijven tapenade op.

(Ik moet ergens toch iets gaan volgen over foto's maken van gerechten- de foto doet het geen eer aan!! 😉 )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten