Welkom In Mijn Keuken


Gezellig, blij dat je er bent. Koken doe ik graag, experimenteren ook. Ik gebruik standaard recepten, eigen verzinsels en wat de koelkast en voorraad kast mij bied. Kijk, verzamel en probeer, vooral iets nieuws en niet onbelangrijk - geniet van de keuken en alles wat daar mee te maken heeft!

Smakelijk eten!

donderdag 31 augustus 2017

Wat zat er onder de deksel?

De groentetuintjes staan vol met lekkere groenten. Iedereen die een moestuintje heeft is druk met het verwerken, eten of weggeven van de oogst. Je kan soms wel teveel van het goede hebben. De ene keer lukken de boontjes beter dan de wortels, en soms kom je om van de courgetten maar hangen de komkommers er triest bij. De oogst lukt bij de een beter dan bij de ander.

Ik heb geluk. Geluk in het feit dat ook al heb ik geen moestuin, ik geniet wel mee van de oogst. een buurman, waar ik soms een maaltijd breng, had boontjes voor mij. Al twee keer. Vorig jaar waren ze niet gelukt. Ook heb ik wat sla en een keer andijvie mogen ontvangen.

Afgelopen week was het een ander die mij wat aanbood. Of ik wat courgetten en bieten kon gebruiken? Nou en of. Meteen had ik al plannen.

Vandaag aan de slag met de Courgetten met een hoofdletter. Joekels waren het. Geweldig. Mooi egaal geel ook. Mijn 6 liter pan op de kookplaat ( inductie). Daar ging in; Scheut olie, 2 grof gehakte uien, stukje pepertje waar bijna alle zaadjes uit waren gehaald, theelepel hot curry poeder, 2 tenen knoflook, 1 theelepel gedroogde oregano en 1 theelepel gedroogde dragon, 1 theelepel zout en 2 kruidenbouillontabletten. Ook twee grof gehakte gele paprika's werden toegevoegd. Even de olie op temperatuur gemaakt daarna kookplaat wat minder gezet. Zodra de groente en kruiden goed gemengd en zacht waren heb ik de grof gesneden Courgetten toegevoegd. De pan was VOL.

Voorzichtig alles goed gemengd zodat de Courgette bedekt werd met de kruidenmelange. Oftewel de smaakmakers. Courgette op zich is vrijwel neutraal totdat je er iets aan toevoegt. Dan pas komt de smaak echt naar voren.

Zodra de Courgette was glazig werd, werd er kokend water toegevoegd tot de 5,5 liter lijn in de pan. Op een zacht vuurtje is de groente gaar gekookt.

Eenmaal gaar, alles door de blender tot een gladde massa gedraaid. Van de blender door de zeef. Zo haal je wat grovere overblijfsels uit de soep. Glad is soms toch wel echt lekker. Om het helemaal af te maken heb ik na het pureren twee '*klontjes' tomatenpuree toegevoegd. Dat geeft toch een diepere smaakervaring vind ik zelf.

De geur in de keuken was heerlijk. Een warm en herkenbaar sfeer hing in de lucht. Iets uit mijn kindertijd. Weet niet waar dat vandaan kwam want wij hadden geen Courgette soep als kind voor zover dat ik mij het kan herinneren. Toch voelde het vertrouwd en gezellig.

Op het fornuis nu staat een pan met bijna 5 liter soep. Een buurvrouw gaat vanavond ervan genieten dat weet ik zeker - ik heb haar een kom vol gebracht. Als toevoeging om de soep echt vullend te maken heb ik groenteballetjes van IKEA toegevoegd. Na het proeven hiervan ben ik overtuigd dat het een goede keus was.

KOOKTIP:
*Klontjes tomatenpuree: een poos geleden heb ik bij Supermarkt Avantage in mijn wijk een groot blik tomatenpuree gekocht. Over een periode heb ik van de inhoud 'ijsklontjes' tomatenpuree gemaakt. Zo makkelijk om dan uit een zak of container in de vriezer een 'klontje' tomatenpuree to pakken en toe te voegen aan een gerecht die nog 'iets' nodig heeft om de smaak te versterken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten